1
کارشناسارشد مدیریت بازرگانی- گرایش مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات
2
دانشیار دانشگاه الزهراء
3
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز
چکیده
هدف این مقاله، پیشنهاد الگوی کاربردی جهت شرکتهای بیمه- بانک در ایران است. برای این منظور با بررسی شرکتهای موفق در جهان، چهار مدل متداول بیمه-بانک استخراج شده و از کارشناسان در مورد امکانسنجی اجرای این مدلها به روش TELOS نظرسنجی به عمل آمده است. همچنین سه مؤلفه نوع محصولات، نحوه عرضه خدمات و روش درآمدی بانک نیز برای هر یک از مدلها مورد بررسی قرار گرفته است. روش تجزیهوتحلیل دادهها فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) و ابزار آن، نرمافزارExpert Choice است. نتایج نشان میدهد که از دیدگاه خبرگان، مدل قرارداد همکاری دو جانبه بین بانک و بیمه، مدلی مناسب جهت شرکتهای بیمه- بانک در ایران است. طبق نظر خبرگان در این مدل بهتر است محصولات زندگی و غیرزندگی و مرتبط بانکی به صورت گروهی با بازاریابی کارمندان بانک و فروش نمایندگان بیمه عرضه شود. درآمد بانک در این مدل از طریق شراکت در کارمزد بیمهنامههای صادرشده است.