شرکتهای بازار بیمه زمانی میتوانند در رقابت موفقتر عمل کنند که برای تعیین استراتژی مناسب برای افزایش سهم بیمه در کل فعالیتهای اقتصادی، علاوه بر درنظرگرفتن توانمندیهای داخلی، رفتارهای متقابل و استراتژیهای رقبا را نیز بهدقت در نظر داشته باشند. یک رویکرد کارا برای تحلیل رفتار متقابل رقبا و تصمیمگیری بر مبنای آن، نظریۀ بازی است. در این پژوهش به کمک نظریۀ بازی به مدلسازی بازار صنعت بیمه با هدف افزایش سهم بازار پرداخته شده است.به این منظور رقابت بین سه شرکت بیمۀ خصوصی با هدف حداکثرسازی سه معیار پرتفو، سود، و درآمد (مجموع درآمدهایی که در سرفصل درآمد سرمایهگذاریها، در صورتهای مالی شرکتهای بیمه، شناسایی و وصول شده است) مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از نظریۀ بازیها مدلسازی شده است. نتیجۀ حاصل از به کارگیری نظریۀ بازیها، نشاندهندۀ راهحل پارتو است.در این رقابت، هم با تأکید بر مطلوبیت از دست رفتۀ هر شرکت و هم با تأکید بر مجموع مطلوبیتهای از دست رفتۀ همۀ شرکتها، نتیجۀ واحدی به دست آمده است. شرکتهای بیمه میتوانند برای تعیین بهترین استراتژی خود برای حضور موفق در بازار و افزایش سهم بازار خود در رقابت با سایر رقبا، از رویکرد ارائهشده در این تحقیق بهره گیرند.
ابطحی, سید امیررضا, رشنوادی, یعقوب, رضامند چالشتری, عاطفه. (1395). مدل نظریۀ بازی چندمعیاره برای افزایش سهم بازار شرکتها در صنعت بیمه. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه, 31(2), 21-39. doi: 10.22056/jir.2016.40273
MLA
سید امیررضا ابطحی; یعقوب رشنوادی; عاطفه رضامند چالشتری. "مدل نظریۀ بازی چندمعیاره برای افزایش سهم بازار شرکتها در صنعت بیمه". فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه, 31, 2, 1395, 21-39. doi: 10.22056/jir.2016.40273
HARVARD
ابطحی, سید امیررضا, رشنوادی, یعقوب, رضامند چالشتری, عاطفه. (1395). 'مدل نظریۀ بازی چندمعیاره برای افزایش سهم بازار شرکتها در صنعت بیمه', فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه, 31(2), pp. 21-39. doi: 10.22056/jir.2016.40273
VANCOUVER
ابطحی, سید امیررضا, رشنوادی, یعقوب, رضامند چالشتری, عاطفه. مدل نظریۀ بازی چندمعیاره برای افزایش سهم بازار شرکتها در صنعت بیمه. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه, 1395; 31(2): 21-39. doi: 10.22056/jir.2016.40273