هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر خصوصیات شخصیت مصرفکننده و روابط درکشده توسط وی بر روی تمایل به تغییر برند، با درنظرگرفتن نقش تعدیلگر شدتِ ضعف خدمات در بازار بیمه است. بدینمنظور از جامعة آماری بیمهگذاران بیمه مسئولیت نمایندگیها و شعب بیمه «الف»، «ب» و «ج» در شهر تهران در سال 1389 استفاده شد و به روش طبقهای غیرنسبی تعداد 180 نمونه انتخاب و اطلاعات لازم بهوسیله پرسشنامه دریافت گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها و تحلیل آماری از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد و دادهها با استفاده از نرمافزار PLS مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که وقتی شدتِ ضعف خدمات بالاست، افرادِ با مرکز کنترل درونی نسبت به افرادِ با مرکز کنترل بیرونی، تمایل بیشتری به تغییر برند دارند. همچنین زمانی که شدتِ ضعف خدمات بالاست، درگیری عاطفی بالا در روابط درکشده توسط مشتری، تمایل او را به تغییر برند مصرفی کاهش میدهد