1
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
2
دانشیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
3
دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت
چکیده
کارایی، یک مفهوم اساسی در استفاده کارا و مؤثر از منابع سازمانی است که به عنوان یک فاکتور مهم در ایجاد مزیت رقابتی نیز مورد توجه است. در صنایع دانشبنیان مانند بیمه، سرمایههای فکری، نقش ممتازی در موفقیت بنگاهها از جمله در ارتقای کارایی آنها دارند. در این تحقیق که مبتنی بر برداشتی نو از مفهوم کارایی است، تأثیر سرمایه فکری در ایجاد کارایی مورد توجه قرار گرفته است و در قالب مطالعه تجربی تأثیر شاخصهای منتخب سرمایه فکری در صنعت بیمه بر کارایی شرکتهای بیمه ایرانی (در محدوده 17 شرکت بیمه کشور و در دوره زمانی 1390-1384) مطالعه شده است. به این منظور، محاسبه کارایی شرکتها با روش تحلیل پوششی دادهها انجام شده است و برای تشکیل تابع رگرسیون میان کارایی و شاخصهای سرمایه فکری از روش معادلات برآوردگر تعمیمیافته استفاده شده است تا امکان درنظرگرفتن همبستگی زمانی دادهها فراهم گردد. نتایج مطالعه نشان میدهد شاخصهایی از سرمایه انسانی (سطح تحصیلات) و ارتباطی (تعداد نمایندگی) شرکتها با کارایی آنها رابطه مثبت داشته است اما شاخصهای مربوط به سرمایه ساختاری (تعداد و تنوع محصولات جدید) نتوانستهاند منجر به ایجاد کارایی در شرکتهای مورد مطالعه شوند.
ذاکری, امیر, افرازه, عباس, نورعلیزاده, حمیدرضا. (1394). کارایی شرکتهای بیمه در ایران با استفاده از شاخصهای سرمایه فکری. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه, 30(1), 1-31.
MLA
امیر ذاکری; عباس افرازه; حمیدرضا نورعلیزاده. "کارایی شرکتهای بیمه در ایران با استفاده از شاخصهای سرمایه فکری". فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه, 30, 1, 1394, 1-31.
HARVARD
ذاکری, امیر, افرازه, عباس, نورعلیزاده, حمیدرضا. (1394). 'کارایی شرکتهای بیمه در ایران با استفاده از شاخصهای سرمایه فکری', فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه, 30(1), pp. 1-31.
VANCOUVER
ذاکری, امیر, افرازه, عباس, نورعلیزاده, حمیدرضا. کارایی شرکتهای بیمه در ایران با استفاده از شاخصهای سرمایه فکری. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه, 1394; 30(1): 1-31.